الگوریتمهای موتور جستجوگر گوگل همواره در حال تغییر هستند.برخی از تغییرات جزئی هستند و برخی تغییرات نیز تأثیر زیادی بر روی نتایج دارند. گوگل برای بهتر نمایش دادن نتایج ، الگوریتم های خود را در بازه های زمانی مختلف تغییر می دهد به طور کلی ممکن است وب سایت شما در برخی از الگوریتم های گوگل تغییر خاصی از لحاظ رتبه نداشته باشد و برخی از وب سایت ها نیز تغییرات زیادی داشته باشد اگر وب سایت شما تغییر رتبه نداشت این به معنی نمی باشد که وب سایت شما تحت تاثیر الگوریتم قرار نگرفته است این به این معنی می باشد که وب سایت شما با فاکتورهای الگوریتم جدید یکسان بوده است و تغییرات چندانی نداشته است
مطلب مرتبط : 200 فاکتور گوگل برای سئو سایت
آیا الگوریتم های گوگل روی تمامی مناطق تاثیر می گذارند ؟
همچنین لازم به ذکر می باشد که الگوریتم های گوگل به دو صورت انجام می شود برخی از الگوریتم های در تمامی مناطق جغرافیایی تاثیر می گذارند و برخی از الگوریتم ها در یک منطقه جغرافیایی تاثیر می گذارند مثلا الگوریتم پاندا در سال 2011 برای موتور جستجوگر گوگل در انگلیس پیاده سازی شد و بعد از 17 ماه در کره و ژاپن نیز اجرا شد اما الگوریتم پنگوئن گوگل برای تمامی مناطق اجرا شد
لیست آخرین بروز رسانیهای گوگل در زیر آورده شده است:
1.بروز رسانی الگوریتم پاندا
الگوریتم پاندا مربوط بهروزرسانی در 24 فوریه 2011 میباشد، پس از این به روزرسانی این عامل به عنوان یک عامل رتبهبندی مورد استفاده قرار میگیرد. در ابتدا الگوریتم پاندا به عنوان فیلتر جستجو قدرتمند عمل میکرد ولی در ژانویه 2016 بهطور رسمی در هسته الگوریتم گوگل قرار گرفت و در رتبه دهی به موتورهای جستجوگر بسیار مؤثر میباشد
برای جلوگیری از تأثیر منفی این الگوریتم باید مطالب سایت خود را مرتب چک کنید تا محتوای تکراری، ضعیف و نامفهوم وجود نداشته باشد و بیشازحد از کلمات کلیدی استفاده نکنید.
برای بررسی تکرار محتوای خارجی، میتوانید از پلاگین جستجوگر مانند Copyscape استفاده کنید.
اگر شما سایت فروشگاهی دارید و نمیتوانید برای آن 100 درصد محتوای اختصاصی ایجاد کنید از تصاویر اختصاصی خود استفاده کنید.
مطلب مرتبط : نکته های مهم برای تولید محتوا
بروز رسانی الگوریتم پنگوئن
گوگل تأثیر بهروزرسانی الگوریتم پنگوئن را در آوریل سال 2012 برای رتبهبندی نتایج گوگل شروع کرد. هدف الگوریتم پنگوئن کاهش رتبهی وبسایتهایی است که اقدام به دستکاری لینکهایشان میکنند. از اواخر سال 2016، پنگوئن بخشی از الگوریتم اصلی گوگل است.
برای جلوگیری از تأثیرات منفی الگوریتم پنگوئن باید بهطور مرتب رشد لینکهای وب سایت خود را چک کنید و بک لینکهای خود را توسط ابزارهای چک کننده بک لینک مانند SEO SpyGlass چک کنید.
خلاصه داشبورد این ابزار به شما این امکان را می دهد تا تمامی لینک های وب سایتتان را مشاهده نمایید و در صورتی که لینک های غیر مفید به وب سایت شما داده شده بود می توانید از طریق وبمستر آنها را حذف نمایید
بهروزرسانی الگوریتم مگسخوار
الگوریتم بهروزرسانی مگسخوار در 22 اوت سال 2013 معرفی شد. این الگوریتم به موتور جستجوگر گوگل کمک میکند تا کلمات جستجو را بهتر تفسیر کند و نتایج جستجو را مطابق با جستجوی کاربران فراهم میکند. درحالیکه کلمات کلیدی بسیار مهم هستند ولی الگوریتم مگسخوار امکان رتبه گرفتن برای صفحاتی که کاربران دقیقا کلمات کلیدی آن را در جستجو وارد نکردهاند را فراهم میکند. این قابلیت به کمک پردازش زبان طبیعی متکی به ایندکس معنایی، اصطلاحات مشترک و مترادفها به کار می کند
بنابراین باید در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنید و بر روی مفاهیم تمرکز کنید. توجه داشته باشیم که نتایج جستجو در موتورهای جستجو گوگل بر اساس مفاهیم و اصطلاحات میباشد. کلمات کلیدی بخشهای Google Related Searches و Google و Autocomplete جز منابع پیشنهادیگوگل برای پیدا کردن کلمات کلیدی می باشد
از این کلمات کلیدی برای درک بهتر جستجو مخاطبان استفاده کنید و به مطالب خود تنوع بدهید. با ایجاد محتوای جامع و متنوع به هدف خود دست خواهید یافت و سئو وبسایت شما هم بهبود مییابد.
بهروزرسانی الگوریتم کبوتر
بهروزرسانی الگوریتم کبوتر در تاریخ 24 ژانویه سال 2014 معرفی شد براساس این الگوریتم مکان کاربر یکی از مهمترین بخشها در نتایج جستجوها میباشد. این اپدیت رابطه بین الگوریتم محلی و الگوریتم اصلی را نزدیکتر میکند ، فاکتورهای سئوی محلی برای رتبه دهی نتایج محلی استفاده میشوند.
بهروزرسانی الگوریتم موبایل
بهروزرسانی الگوریتم موبایل در تاریخ 21 آوریل سال 2015 معرفی شد. این بهروزرسانی تضمین میکند که صفحات موبایل فرندلی بالای نتایج جستجوهای موبایل قرار میگیرند درحالیکه صفحاتی که برای دستگاههای موبایل بهینهسازی نشدهاند یا از نتایج گوگل حذف میشوند یا اینکه رتبهی آنها بهشدت کاهش مییابد.
برای اینکه وب سایت شما بتواند رتبه های برتر را از آن خود کنید حتما روی موبایل فرندلی بودن آن کار کنید . ابزار mobile-friendly گوگل به شما کمک میکند تا نسخه موبایل سایت خود را بررسی کنید و مشکلات آن را رفع کنید. همچنین میتوانید به کمک WebSite Auditor این کار را انجام دهید.
یکی از مهمترین جنبه ها برای سئو موبایل این می باشد که سرعت وب سایت خود را بالا ببرید برای این منظور می توانید از ابزار پیشنهادی گوگل که برای بهبود سرعت سایت ایجاد شده است یعنی amp استفاده نمایید لازم به ذکر می باشد که ریسپانسیو بودن وب سایت تنها نمی تواند به عنوان فاکتور موبایل برندلی باشد.
الگوریتم رنک برین
بهروزرسانی الگوریتم رنک برین در تاریخ 26 اکتبر سال 2015 معرفی شد. این الگوریتم بخشی از الگوریتم مگسخوار میباشد
الگوریتم رنک برین گوگل یک مدل تفسیر عبارات جستجو است که به کلمات موجود در عبارات جستجو توجه کرده و آنها را از نظر معنایی تفسیر میکند.
الگوریتم رنک برین گوگل هنوز در ابتدای کار قرار دارد و حتی بسیاری از متخصصان سئو معتقدند خود گوگل نیز نمیداند این الگوریتم تا چه حد میتواند مفید باشد و نیازمند صرف زمان و انجام آزمایشهای متعدد است
عوامل متعددی در این الگوریتم دخیل می باشد و شما برای اینکه بتوانید وب سایت خود را در این الگوریتم به روز کنید نیازمند این هستید در قسمت های مختلف وب سایت خود تغییراتی را ایجاد کنید ، یکی از مهمترین فاکتورهای الگوریتم رنگ برین محتوا می باشد
شما باید محتواهایی ایجاد کنید که به صورت عمیق به موضوع اشاره کرده باشد و همچنین برای کاربران مفید باشد
بهروزرسانی Possum یا موش کور گوگل
بهروزرسانی Possum در اول سپتامبر معرفی شد این الگوریتم به کاربر این اطمینان را میدهد تا بتواند موضوعات و کسبوکارهای مورد نظر خود را در موقعیت مکانی نزدیک به خود پیدا کند. به عبارت دیگر می توان گفت این الگوریتم برای سرچ ها و جستجوهای محلی ساخته شده است
بهروزرسانی الگوریتم فرد
الگوریتم فرد آخرین بروزسانی الگوریتم گوگل می باشد که در تاریخ 8 مارس 2017 معرفی شد. این الگوریتم سایتهایی را هدف قرار میدهد که نقض دستورالعملهای گوگل هستند و شامل پستهای باکیفیت پایین هستند که تنها باهدف ایجاد درآمد تبلیغاتی ایجاد شده اند
اطمینان حاصل کنید که صفحات وبسایت شما دارای محتوای باکیفیت بالا باشند و اطلاعات مناسب را ارائه میدهند. از لینکهای زیاد و وابسته در سایت بهمنظور تبلیغ سایت استفاده نکنید.
راههای تشخیص تغییرات الگوریتم های گوگل
یکی از سوالاتی که اغلب بعد از تغییر رتبه به فکر افراد می آید این است که چرا وب سایت من تغییر رتبه داشته است ؟
یکی از پاسخ ها این است که شاید الگوریتم گوگل تغییر کرده است !
چگونه تشخیص دهیم که الگوریتم گوگل تغییر کرده است ؟
برای اینکه بدانید که گوگل تغییر رتبه داشته است یا نه شما راه های مختلفی پیش رو دارید
- ابتدا مطمئن شوید رتبه رقبا شما نیز تغییر داشته است
- اگر تغییر رتبه تنها برای شما بود است عومال مختلف مانند dns ها ، قطعی سرور ، فایل ربات را مورد بررسی قرار هید
- اگر سایر رقبا نیز تغییر رتبه داشتند احتما تغییر الگوریتم گوگل وجود دارد برای اینکه مطمئن شوید می توانید به وب سایت https://moz.com/mozcast مراجعه کنید این وب سایت به شما تغییرات را در قالب یک نمودار آب و هوایی می دهد ،د ر صورتی که میلگرد های این ابزار بیش از حد بالا رفته باشد (بیش از70) احتمالا به روزرسانی رخ داده است
مطلب مرتبط : سئو داخلی