موتور جستجو چیست؟

موتور جستجوگر یا search engine یک موتور یا یک برنامه کاربری تحت وب می باشد که به کاربران سرچ کننده نتایج مورد نیاز را ارائه می دهد  به عبارت دیگر موتورهای جستجو به کاربران این امکان را می دهند تا با استفاده از کلمات کلیدی در اینترنت مطالب خود  را جستجو کنند لازم است که بدانید  موتورهای جستجو بسیاری وجود دارد که مردم می توانند از آنها استفاده کنند. هنگامی که کاربر پرس و جو را وارد باکس موتور جستجو می کند  صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) نمایش داده می شود و صفحات یافت شده را براساس  الگوریتم های خود  رتبه بندی می کند. نحوه انجام این رتبه بندی در موتورهای جستجو متفاوت است و اغلب به عنوان سئو از آنها یاد می شود .موتورهای جستجو اغلب الگوریتم های خود را تغییر می دهند تا تجربه کاربر را بهبود بخشند یا بهتر است بگوییم نتایج برتر را در اختیار کاربران قرار دهند به طور کلی هدف از این کارها این است که درک کنند چگونه کاربران جستجو می کنند و به چه چیز هایی نیاز دارند و کدام نتایج بیشتر به کار آنها می آید . امروزه انواع مختلفی از موتورهای جستجوگر وجود دارد که هر کدام از آنها مختص به یک شرکت می باشد و در نتایج خود از الگوریتم های مختلفی استفاده می کنند.

 

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

به طور کلی موتورهای جستجو از طریق سه عملکرد اصلی کار می کنند:

  1. خزیدن: در مرحله اول کل اینترنت را جستجو می کنند و کلیه موارد از قبیل تصاویر و آدرس ها و محتوا ها را ذخیره می کنند
  2. نمایه سازی: محتوای پیدا شده در طی فرآیند خزیدن را ذخیره و سازماندهی کنید. هنگامی که یک صفحه در فهرست قرار گرفت این محتوا ها را نمایش می دهند
  3. رتبه بندی: بخشهایی از محتوا را ارائه دهید که به بهترین وجه به جستجوی جستجوگر پاسخ دهد  این بدان معناست که نتایج به ترتیب مهمترین و بهترین نتایج به ترتیب در نتایج نمایش داده می شود

خزیدن موتور جستجو چیست؟

خزیدن فرآیندی است که در آن موتورهای جستجو تیمی از روبات ها  را برای یافتن محتوای جدید و به روز ارسال می کنند. محتوا می تواند متفاوت باشد – می تواند یک صفحه وب ، تصویر ، فیلم ، PDF و غیره باشد – اما صرف نظر از قالب ، محتوا توسط پیوندها کشف می شود.

 

فهرست موتور جستجو چیست؟

موتورهای جستجو اطلاعاتی را که در یک فهرست پیدا می کنند پردازش و ذخیره می کنند ، یک پایگاه داده عظیم از تمام محتوایی که آنها کشف کرده اند و به نظر می رسد به اندازه کافی خوب است و می تواند در اختیار جستجوگران قرار گیرد.

 

 

رتبه بندی

در این قسمت موتورهای جستجوگر با توجه به الگوریتم هایی که دارند صفحات ذخیره شده در پایگاه داده خود را فهرست بندی می کنند تا در صورت جستجو شدن این نتایج را در اختیار کاربران قرار دهند.

 

 

7 موتور جستجوگر بزرگ دنیا

 

موتور جستجوگر گوگل

گوگل با بیش از 86 درصد از سهم بازار جستجو  در رتبه اول بهترین موتور جستجوگر در دنیا می باشد بهتر است بدانید که آنها به عنوان یک پروژه تحقیقاتی در سال 1996 توسط سرگئی برین و لری پیج ایجاد شدند و آنها پیشنهاد دادند موتور خود را در سال 1999 به Excite با قیمت 750،000 دلار بفروشند. این پیشنهاد رد شد و همچنین گوگل در بالای لیست “تماس های تجاری بد” قرار گرفت. ارزش شرکت مادر اصلی Google Alphabet تا زمان انتشار این مقاله در حدود 1.012 تریلیون دلار است.Google علاوه بر تأمین نتایج جستجوی خود ، نتایج جستجو را برای مجموعه گسترده ای از موتورهای دیگر ، از جمله Ask.com مورد علاقه ارائه می دهد.

 

YouTube

YouTube در سال 2005 توسط پیشکسوتان PayPal تاسیس شد و بیش از یک سال بعد توسط Google خریداری شد YouTube ماهانه بیش از 2 میلیارد کاربر وارد شده دریافت می کند و هر روز بیش از 1 میلیارد ساعت ویدیو به کاربران می دهد اگر در مورد اولین ویدیوی بارگذاری شده کنجکاو هستید (که بیش از 41 میلیون بازدید دارد) ، این یک کلیپ 19 ثانیه ای از بنیانگذار جاوید کریم در باغ وحش است. از مزیت های مهم یوتیوپ می توان به این اشاره کرد که همانند Google  به راحتی می توان جذابیت چنین ترافیکی گسترده ای را مشاهده کرد

 

آمازون

آمازون در سال 1995 راه اندازی شد و بنابراین  به عنوان یکی از اولین شرکت های بزرگ برای فروش آنلاین کالا شناخته می شود.آنها شروع به فروش آنلاین کتاب کردند اما به سرعت گسترش یافتند. در سال 1999 ، بنیانگذار جف بزوس به دلیل محبوب و در دسترس بودن خرید آنلاین ، برنده عنوان Time of Time شد.آمازون چنان موفق است که سال گذشته تقریبا نیمی از جستجوهای خرید آنلاین نه در گوگل (22٪) بلکه در آمازون (49٪) آغاز شد.

 

Microsoft Bing

بینگ به عنوان پاسخ مایکروسافت به گوگل در سال 2009 جایگزین MSN Search شد. با راه اندازی تنها 8.4٪ از سهم بازار جستجو  آنها به سرعت از 10 درصد عبور کردند و در یک معامله ،در اواخر همان سال  قدرت جستجوی یاهو به 28.1٪ افزایش یافت. در سال 2016  آنها AOL را به سایتهایی که نتایج جستجو برای آنها فراهم می کنند اضافه کردند.این اضافات آنها را به یک رقیب واقعی تبدیل کرده است و در کل محصولات و خواص مایکروسافت ، سهم بازار آنها به 25.7٪ نزدیک می شود.بینگ در تلاش برای جلب نظر گوگل بازی های زیادی در فضای تبلیغاتی انجام داده و تعدادی از ویژگی ها را به Microsoft Ads اضافه کرده است – اگرچه آنها به طور کلی تمام تلاش خود را برای جبران یا هماهنگ کردن سیستم خود با سیستم عامل گوگل برای سهولت واردات و آشنایی مدیر. لازم است بدانید که در اکتبر سال 2020 ، بینگ به طور رسمی به Microsoft Bing تغییر نام داد.

بهتر است بدانید که اگرچه Microsoft Bing سهم بازار Google را ندارد ، اما در بسیاری از بازارها از جمله ایالات متحده و انگلیس قابل احترام است.

 

بایدو

بایدو در سال 2000 تأسیس شد و به عنوان  موتور جستجوی غالب در چین خود را معرفی نموده است آنها در حال سرمایه گذاری عظیم در هوش مصنوعی هستند و پیشنهادات اصلی خود را به روشهای بسیار مشابه Google گسترش می دهند و هم اکنون  رایانه خود را برای اتومبیل های خودران مستقر می کنند در خارج از چین ، بایدو نفوذ کمی دارد. در داخل کشور ، بایدو روزانه 3.3 میلیارد جستجو را انجام می دهد.نکته منفی بایدو این است که فقط به یک بازار دسترسی پیدا می کند. نکته مثبت این است که بازاری که به آن دسترسی دارد بسیار زیاد است.

 

یاندکس

ریشه یاندکس در پروژه ای است که توسط دو توسعه دهنده روسی برای کمک به طبقه بندی حق ثبت اختراعات تحت شرکت Arkadia آغاز شده است.

اصطلاح Yandex در سال 1993 با نام “Yet Another iNDEXer” به تصویب رسید. دامنه Yandex.ru در سال 1997 راه اندازی شد.در سال 2011 ، آنها با بورس سهام 1.3 میلیارد دلار در بورس اوراق بهادار نیویورک وارد بورس شدند و در آن زمان دومین بزرگترین سهام بودند.در حال حاضر Yandex حدود 42.35٪ از کل جستجوهای روسیه را تأمین می کند .مانند اکثر موتورهای کوچکتر  ترافیک کمتری در Yandex وجود دارد ، اما رقابت هم از نظر ارگانیک و هم از لحاظ پرداخت کمتر است.الگوریتم های مورد استفاده توسط Yandex پیچیده تر از Google نیست و بنابراین ارزیابی و بهینه سازی آنها آسان تر است. گرچه الگوریتم های Yandex پیچیده تر از Google نیستند ، اما عناصری دارند که کار را برای خارجی ها دشوار می کند – از جمله وزن بالاتر برای موقعیت جغرافیایی.

 

 

موتور جستجوگر ایرانی

در سال های اخیر کشور ایران نیز برای موتور جستجوگر ایرانی تلاش هایی را انجام داده است و در این زمینه نیز موفق به تولید چندین موتور جستجوگر ایرانی نیز شد اما متاسفانه به دلیلی این موتورهای جستجوگر بعد از مدت زمانی کار خود را ادامه ندادند اما شرکت هایی وجود دارند که در حال فعالیت برای ساخت موتور جستجوگر ایرانی می باشند

 

این نوشته در seo ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×