اگر ظاهر وب سایت شما پیچیده می باشد  (دارای صفحات زیاد باشد )قطعا برای یک فرد بازدید کننده که وارد وب سایت شما می شود کمی گیج کننده می باشد چرا که اگر بخواهد یک مطلب را پیدا کند باید دقیقه ها و یا حتی ساعت ها وقت بگذارد تا بتواند مطلب مورد نظرش را پیدا کند البته این شلوغ بودن و پیچیده بودن برای موتورهای جستجوگر نیز می تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد . پس راه حل برای حل این مشکلات چیست ؟

پاسخ : internal linking یا لینک های داخلی

محتوا پنهان

 

چند نکته قبل از آموختن و کار کردن با لینک داخلی

  • بیش از 3 لینک در محتواهایی که ایجاد کرده اید قرار ندهید البته این مورد بسیار بستگی به طول محتوا دارد
  • سعی کنید با کلمه های کلیدی مختلف به یک صفحه لینک داخلی بدهید چرا که اگر بیش از اندازه به یک صفحه با یک کلمه کلیدی لینک دهید احتمال حذف آن کلمه کلیدی وجود دارد
  • حتما در محتوا های خود لینک داخلی قرار دهید چرا که در موارد مختلف از قبیل افزایش سرعت سایت ، اتوریتی داردن به یک کلمه کلیدی می تواند بسیار تاثیر گذار باشد
  • اگر لینک های خارجی قرار می دهید حتما نوفالو قرار دهید و اگر لینک داخلی می گذار فالو قرار دهید
  • تنها به دلیل اینکه لینک داخلی می تواند به یک کلمه کلیدی اعتبار دهد از لینک داخلی استفاده نکنید چرا که شما می توانید با لینک داخلی این شانس را به خواننده بدهید تا از سایر محتویات شما نیز دیدن کند
  • لینک داخلی همان قدر که می تواند مفید باشید به همان اندازه نیز اگر به درستی انتخاب نشود می تواند ضرر داشته باشد

لینک داخلی چیست , تاثیر لینک داخلی در سئو

لینک های داخلی چیست

internal linking یا لینک سازی داخلی به لینک هایی گفته می شود که از یک صفحه به صفحه دیگر در داخل یک وب سایت داده می شود ، به عنوان مثال دامنه من  codenab.ir  می باشد و اگر  از صفحه اصلی وب سایتم که آدرس url  آن https://codenab.ir  می باشد به صفحه تماس با ما که لینک آن https://www.codenab.ir/contact می باشد لینک دهم به آن لینک داخلی گفته می شود

کد زیر ساختار یک لینک داخلی را نمایش می دهد

<a/>تماس با ما< “a  href=”https://www.codenab.ir/contact  >

لینک های داخلی می توانند به دو صورت مورد استفاده قرار بگیرند

لینک های داخلی به صورت مطلق

در این نوع از لینک ها ، آدرس به صورت کامل (پروتکل ، پسوند دامنه ) قرار داده می شود مانند لینک زیر

<a/>تماس با ما< “a  href=”https://www.codenab.ir/contact  >

لینک داخلی به صورت نسبی

در این نوع از لینک دهی تنها آدرس صفحه در لینک قرار داده می شود

<a/>تماس با ما< “a  href=”/contact  >

مزیت لینک سازی داخلی در سئو سایت

لینک های داخلی همانند سایر فاکتورهای دیگر سئو می تواند رو دو عامل موتور جستجوگر و کاربر بازدید کننده تاثیر گذار باشد . از یک طرف، بر معیارهای تعامل کاربر تاثیر می گذارد ( از جمله زمان صرف شده در وب سایت، بازدید صفحه در هر جلسه و نرخ تبدیل ) و از طرف دیگر می تواند روی رتبه کلمه کلیدی لینک داده شده تاثیر گذار باشد چرا که به موتورهای جستجوگر می گوید که کلمه لینک داده شده مهم می باشد و به  همین دلیل من برای آن یک صفحه ایجاد کرده ام ، این کار  باعث بهبود رتبه  کلمه لینک داده شده در نتایج serps  می شود

به طور خلاصه لینک های داخلی می توانند

باعث افزایش سرعت ایندکس مطالب شوند

باعث افزایش زمان ماندگاری کاربران در وب سایت شوند

باعث بهبود کلمه کلیدی لینک داده شده شوند

باعت پیدا شدن سریع مطالب توسط کاربر سرچ کننده شوند

لینک های داخلی باعث افزایش سرعت ایندکس مطالب می شوند

فک کنید شما دارای یک وب سایت با صفحات بیش از 5000 می باشد ، اگر شما یک صفحه ایجاد کنید چه مقدار طول می کشد تا ربات موتور جستجوگر گوگل صفحه ایجاد شده را از میان 5000 صفحه پیدا کند و مورد بررسی قرار دهد و سپس ایندکس نماید؟ پاسخ : زمان زیادی لازم دارد . شاید اصلا ربات نتواند صفحه و لینک آن را پیدا کند

در مبحث نقشه سایت گفتیم و اشاره کردیم که یکی از راهها برای سرعت بخشیدن به پیدا کردن یک صفحه و ایندکس شدن آن استفاده از نقشه سایت می باشد اما یکی دیگر از راهها استفاده از لینک های داخلی می باشد ، موتورهای جستجوگر با استفاده از لینک ها صفحات را شناسایی می کند و سپس اقدام به خزیدن آن صفحات می کنند شما اگر از صفحات قبلی و جدیدی که ایجاد کرده اید به یک صفحه لینک دهید باعث می شود که صفحه ایندکس نشده سریعتر ایندکس شود چرا که همانگونه که اشاره شد وقتی که ربات موتور جستجوگر در حال خزش یک صفحه می باشد و با یک لینک داخلی برخورد می کند به داخل آن لینک هم مراجعه می کند و صفحه مورد نظر را نیز مورد بررسی و خزش و در نهایت ایندکس می کند

لینک های داخلی باعث افزایش زمان ماندگاری کاربر در وب سایت می شود

تصور کنید که ما یک وب سایت در زمینه فروش لپ تاپ داریم و برای این وب سایت یک مطلب با عنوان لپ تاپ چیست را ایجاد کرده ایم اگر در هنگام تولید محتوا لپ تاپ چیست از لینک های داخلی که می تواند باعث جلب توجه کاربر شود استفاده کنیم قطعا می تواند کاربر را متقاعد کند که از سایر صفحات ما نیز بازدید نماید و زمان ماندگاری کاربر در وب سایت نیز افزایش پیدا می کند

مثلا در هنگام ایجاد تولید محتوا لپ تاپ چیست می توانیم از لینک های زیر استفاده کنیم

معیار های مهم برای خرید لپ تاپ

مقایسه لپ تاپ سامسونگ و لپ تاب ایسوس

لیست قیمت لپ تاپ

لینک های داخلی به Google کمک می کند تا صفحات وب خود را رتبه بندی کند

شایعه ای وجود دارد مبنی بر اینکه لینک های داخلی از جمله 200+ فاکتور گوگل برای رتبه بندی وب سایت هاست

این شایعه درست است یا خیر ؟

گوگل خودش به این شایعه پاسخ داده است و اشاره کرده است که تعداد لینک های اشاره شده به یک صفحه نشان دهنده قدرت نسبی یک صفحه می باشد

پس به طور خلاصه می توان گفت که گوگل از تعداد لینک های داخلی به یک صفحه می تواند تشخیص دهد که صفحه چه میزان مهم می باشد

نکته : استفاده بیش از حد از لینک های داخلی نه تنها روی صفحه مبدا تاثیر بدی می گذارد بلکه می تواند روی صفحه مقصد نیز تاثیر بدی بگذارد و به جای بهبود رتبه باعث افت رتبه شود

لینک سازی داخلی و سئو سایت

لینک های داخلی به پیدا شدن سریع صفحات توسط کاربر گمگ می کند

امروزه که سرعت لود و سریع بالا آمدن وب سایت بسیار مهم می باشد و به عنوان یک فاکتور بسیار مهم برای سئو سایت خودش را معرفی کرده است. این فاکتور بیانگر(سرعت لود) این است که نه تنها سرعت در لود سایت  بلکه در سرعت دسترسی کاربران و تجربه کاربری (ux) نیز تاثیر زیادی دارد پس هر چیزی که بتواند به بهبود سرعت دسترسی کاربران کمک کند گرچه روی سرعت لود تاثیر گذار نباشد و فقط روی سرعت دسترسی کاربران تاثیر گذار باشد نیز می تواند به وب سایت ما برای داشتن یک ux  مناسب کمک کننده باشد

لینک های داخلی یکی از فاکتورهای مهم برای سرعت بخشیدن به کاربران برای پیدا کردن صفحات مدنظرشان می باشد برخی از لینک های داخلی که در وب سایت ها قرار داده شده است و می تواند به سرعت دسترسی کمک کند عبارتند از  :

منوهای اصلی سایت

قسمت دستی بندی وب سایت

مطالب مرتبط با یک موضوع

لینک های فوتر

و…..

چند نکته برای  سئو لینک های داخلی

اگر به دنبال بهبود رتبه و سئو بهتر با استفاده از لینک های داخلی می باشید بهتر است موارد زیر را در نظر بگیرد

بیش از حد  برای یک کلمه کلیدی لینک داخلی قرار ندهیم

مشاهده شده است که لینک های زیادی با یک کلمه کلیدی به یک صفحه داده شده است ، این نوع لینک دهی نه تنها نمی تواند روی سئو سایت آن کلمه کلیدی تاثیر گذار باشد بلکه می تواند موجب اسپم شدن آن کلمه و حذف از نتایج شود

راه حل : سعی کنید برای لینک دادن به یک صفحه از کلمات کلیدی مختلف استفاده نمایید

مثلا من می خوام برای  یک صفحه که در  مورد “سئو چیست” است  ،  لینک دهی داخلی ایجاد کنم بهتر است از تلفیقی از کلمات lsi  و مترادف مانند زیر استفاده کنم

سئو سایت چیست

بهینه سازی سایت چیست

تعریف سئو

و…

اطمینان حاصل کنید کلمه کلیدی لینک داده شده مهم می باشد و  ارزش لینک دادن را دارند

یکی دیگر از مواردی که باید در استفاده از لینک های داخلی به آن توجه داشته باشید این است که از کلماتی به عنوان انکر تکست استفاده نمایید که دارای ارزش برای لینک دادن باشند چرا که استفاده از هر نوع کلمه کلیدی نمی تواند مفید باشد و همچنین نمی تواند  کاربر را متقاعد کند که روی آن کلمه کلیک کند

راه حل : بهتر است برای لینک های داخلی از کلمات lsi  و مترادف و یا کلمات نزدیک به کلمه کلیدی آن صفحه استفاده شود

همانند مثال بالا  ما در مورد “سئو چیست ” تولید محتوا کرده ایم ، بهترین کلمات برای لینک دهی می تواند موارد زیر باشد

سئو چیست

سئو وب سایت چیست

سئو چیست

Seo چیست

بهینه سازی سایت چیست

اگر از یک تصویر برای لینک سازی داخلی استفاده می کنید

ویژگی alt  تصویر را حتما مقدار دهی کنید چرا که مقدار قرار داده شده در این خصوصیت می تواند به عنوان یک متن برای لنگرگاه مورد استفاده قرار گیرد

از لینک دهی به یک صفحه با کلمات کلیدی مختلف خودداری کنید

دیده شده است در یک صفحه با چند کلمه کلیدی به یک صفحه خاص لینک داده شده است که این نوع از لینکدهی نیز اشتباه می باشد چرا که گوگل تنها اولین  لینک داخلی را در نظر می گیرد و سایر لینک ها را در نظر نخواهد گرفت پس سعی کنید کلمه کلیدی اصلی را در اولین لینک داخلی قرار دهید

لینک ها را در محتوای قرار دهید

به نظر می رسد که گوگل لینک های داخلی که در داخل محتوا قرار داده شده اند را بیشتر می پسندد تا لینک های داخلی که در منو ، در فوتر و… قرار دارند پس سعی کنید لینک های داخلی با کلمات کلیدی مهم را در محتوای خود قرار دهید

برای لینک های داخلی از خصوصیت target=”_blank” استفاده کنید

خصوصیت target=”_blank” در لینک داخلی باعث می شود که صفحه لینک داده شده در یک تب جدید در مرورگر باز شود اگر به غیر این باشد و در همان صفحه باز شود به احتمال زیاد می تواند روی تجربه کاربری تاثیر بدی بگذارد چرا که کاربر بلافاصله بعد از کلیک روی کلمه لینک داده شده به صفحه دیگر هدایت می شود و دیگر نمی تواند متن قلبی را تا انتها مطالعه نماید

<a href=”https://codenab.ir” target=”_blank”>Anchor Text</a>

این نوشته در seo ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×