فرقی نمی کنید در کدام رده (کسب و کار ، مدرسه و دانشگاه ، زندگی شخصی و…) باشیم ، معیارهای سنجش به ما می گویند که میزان موفقیت تا چه اندازه بوده است آیا بالاتر از آن چیزی می باشد که ما انتظار داشته ایم  یا نه پایین تر از حد انتظار بوده است. قطعا با شناخت میزان موفقیت و بلعکس میزان موفق نبودن ما می توانیم با ایجاد و تغییر روش ها موفقیت خود را بیشتر و بهتر کنیم. پس لستفاده از یک معبار یا چندین معیار برای پی بردن به میزان عملکرد می تواند در موفقیت تاثیر بسزایی داشته باشد

در دنیای وب نیز معیارهای مختلفی برای سنجش موفقیت وجود دارد که به شما می گوید که میزان موفقیت وب سایت شما تا چه اندازه بوده است . شما می توانید با استفاده از معیارها و ابزارهایی نظر bounce rate ، dwell time، نرخ تبدیل ،آمارهای وب سایت و….. میزان موفقیت وب سایت خود را مورد سنجش و بررسی قرار دهید تا متوجه شوید وب سایت شما دقیقا در چه مرحله ای از موفقیت قرار دارد . ما در جلسه های قبلی آموزش سئو سایت در مورد برخی از سنجش های مهم  صحبت هایی را ارائه دادیم اما با توجه به اهمیت بانس ریت ما تصمیم گرفتیم یک پست که اختصاصا به این موضوع پرداخته است را برای شما قرار دهیم.

bounce rate چیست :

بانس ریت یا نرخ پرش متریکی می باشد که درصد افرادی که به وب سایت شما وارد می شوند و هیچ فعالیتی را انجام نمی دهند را  اندازی گیری می کند به عبارت اگر یک کاربر وارد یک صفحه از وب سایت شما شود و از سایر صفحات شما دیدن نکند و قدام به ترک وب سایت شما کند برای شما یک مقدار به عنوان بانس ریت در گوگل آنالیز در نظر گرفته می شود  اما اگر کاربر از سایر صفحات بازدید نماید بانس ریت برای شما در گوگل آنالیز در نظر گرفته نمی شود.

شما با استفاده از نرخ پرش می توانید میزان کیفیت یک صفحه را مشاهده نمایید bounce rate به شما می گوید که وب سایت شما برای بازدید کننده جذاب بوده است یا نه ، قطعا زمانی که یک کاربر وب سایت شما را بدون اینکه از صفحات دیگر بازدید کنند یا یک فعالیت خاص را انجام دهید(مثلا خرید محصول یا تماس با دفتر شما ) ترک می کند به  معنی این می باشد که وب سایت شما نتوانسته است رضایت کاربر را جلب نماید و با آنها تعامل داشته باشد. پس شما باید با انجام یکسری از فعالیت ها و تغییر دادن برخی از آیتم ها کیفیت وب سایت خود را بالا ببرید تا بتوانید نرخ پرش وب سایت خود را کاهش دهید

چگونه می توانیم میزان بانس ریت را  در Google Analytics مشاهده نماییم

برای مشاهده این نرخ می توانید بعد از مراجعه به پنل گوگل آنالیتیک به منو  Audience -> Overview بروید و در قسمت Bounce Rate مقدار نرخ پرش وب سایت خود را مشاده کنید . همچنین شما می توانید مقدار بانس ریت را برای دستگاه های مختلف مانند کاربرانی که از گوشی موبایل برای مشاهده وب سایت شما استفاده کرده اند را نیز مشاهده کنید

بانس ریت سایت چیست ، کاهش بانس ریت

Google Analytics چگونه میزان بانس ریت را محاسبه می کند ؟

بانس ریت زمانی در گوگل آنالیز ثبت می شود که یک کاربر تنها از یک صفحه بازدید کند و دیگر به سراغ سایر صفحات نرود ولی اگر کاربران از یک صفحه دیگر به غیر از این صفحه ای که در داخل آن هست بازدید کند بانس ریت برای شما در گوگل آنالیز در نظر گرفته نخواهد شد

گوگل آنالیز برای بدست آوردن میزان بانس ریت یک صفحه  ، سشن یا جلسات یک صفحه را بر کل سشن ها تقسیم می کند یا درصد کل جلسات وب سایت شما به تعداد کاربرانی که فقط از یک صفحه سایت شما بازدید کرده اند

اگر بانس ریت وب سایت شما پایین می باشد می تواند یکی از دلایل زیر را داشته باشد :

  • کیفیت صفحه پایین بوده است
  • هدف بازدیدکننده با آن چیزی که در داخل صفحه بوده است همخوانی نداشته است .
  • بازدیدکننده آن چیزی که به دنبالش بوده است را پیدا کرده و دیگر سراغ سایر صفحات نرفته است
  •  و….

بانس ریت و سئو سایت

بحث های زیادی وجود دارد که آیا نرخ پرش در سئو وب سایت تاثیر گذار می باشد یا نه . شاید کمی سخت باشد که گوگل از داده های گوگل آنالیز برای رتبه بندی وب سایت ها استفاده کند چرا که  در برخی از موارد ممکن است گوگل آنالیز به درستی عمل نکند و داده هایی را در اختیار گوگل قرار بدهد که قابل اعتماد نباشد و همچنین شما می توانید به راحتی داده های این ابزار یعنی گوگل آنالیز را دستکاری کنید پس نمی توان گفت گوگل برای رتبه بندی وب سایت ها مستقیم از داده های گوگل آنالیز استفاده می کند

البته خود گوگل نیز می گوید که از داده های گوگل آنالیز برای رتبه بندی وب سایت ها استفاده نمی کند اما باید شما مطمئن شوید که اگر یک فرد بازدیدکننده از طریق صفحات نتایج گوگل (serps) وارد وب سایت شما می شوند روی دکمه برگشت مرورگر کلیک نمیکند و  به نتایج  گوگل برنمی گردد و از سایر نتیجه ها بازدید نمی کند چرا که این می تواند دلیل پایین بودن کیفیت محتوای شما باشد

بانس ریت و نرخ تبدیل

اگر bounce rate را از دید تبدیل (conversion) نگاه کنیم می توانیم بانس ریت را به عنوان یک میزان موفقیت برای نرخ تبدیل در نظر بگیریم به عنوان مثال

شما می خواهید با ایجاد یک سری از تغییرات در طراحی وب سایت خود آن را جذابتر کند تا بتوانید نرخ تبدیل وب سایت خود را بالا ببرید اگر طراحی قبلی برای شما نرخ بانس ریت را 30 در نظر گرفته باشد و بعد از تغییرات نرخ   بانس ریت به 60 تغییر کند پس احتمالا تغییرات برای بهبود نرخ تبدیل باعث افزایش بانس ریت شده است و این می تواند نشان دهد که تغییرات انجام شده برای افزایش نرخ تبدیل موفقیت آمیز نبوده است  و باید تغییراتی در آن صورت بگیرد

 کاهش bounce rate

چند راه حل برای کاهش بانس ریت

اگر نرخ پرش وب سایت شما بالا می باشد قطعا به دنبال این می باشید که آن را کاهش دهید در ادامه ما به شما چندین راه حل را پیشنهاد خواهیم داد که می توانند در کاهش bounce rate تاثیرگذار باشند

اطمینان حاصل کنید که وبسایت شما مناسب تلفن همراه است

قطعا می دانید که تعداد افرادی که از گوشی همراه برای جستجو استفاده میکنند از تعداد افرادی که از کامپیوتر رومیزی برای جستجو استفاده می کنند بیشتر می باشد پس اگر وب سایت شما و صفحات آن دارای نرخ پرش زیادی می باشد یکی از دلایل می تواند  این باشد البته اگر وب سایت شما ریسپانسیو باشد

اجتناب از سایر اختلالاتی که ممکن است روی کاربر تاثیر بدی بگذار

بغیر از جنبه موبایل برخی از موارد نیز ممکن است باعث عدم رضایت یک کاربر از یک وب سایت شود و همین باعث ترک کاربر از وب سایت بدون رفتن به صفحات دیگر شود مثلا قرار دادن یک پاپ آپ یا یک بنر تبلیغاتی بزرگ که تمام صفحه را پوشانده است یا ریدایرکت هایی زیادی برای بالا بردن رتبه الکسا که در یک سایت قرار داده شده است

اجتناب از گوگل زدن کاربران

یکی از مواردی که متاسفانه برخی از افراد برای بالا بردن بازدیدکننده وب سایت خود استفاده می کنند این است که برای وب سایت خود یک عنوان در نظر میگیرند که عنوان با محتویات صفحه همخوانی ندارد و فقط به قصد افزایش بازدید استفاده می شوند ووقتی که کاربر این عنوان را در صفحات نتایج گوگل مشاهده می کند و روی آن کلیک می کند محتواهایی را می بیند که با عنوان همخوانی ندارد و این می تواند باعث خروج کاربر در همان لحظه های ابتدایی باشد

فونت های ناخوانا

یکی از موارد دیگر که می تواند باعث افزایش bounce rate شود این است که فونت های قرار داده شده در وب سایت مناسب نباشد یا رنگ هایی که در وب سایت قرار داده شده است برای کاربر جالب نباشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×