آیا شما می‌خواهید فروشگاه اینترنتی شما رتبه یک گوگل را داشته باشد؟ سیستم مدیریت محتوای سایت  شما مهم نیست بلکه شما می‌توانید اصول سئو را بر روی فروشگاه اینترنتی خود پیاده کنید و در نتایج موتورهای جستجو رتبه ی خوبی بگیرید. با استفاده از برخی ترفندهای ساده و بهینه‌سازی سایت خود می‌توانید دیدگاه خود را بهبود ببخشید، در صفحه اول گوگل برای کلمات کلیدی موردنظر خود رتبه بگیرید و فروش داشته باشید.

 

راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی

تم فروشگاه شما باید با سبک تجاری شما منطبق باشد و مناسب کسب و کار شما باشد؛ همچنین باید در مورد تأثیر سرعت و قابلیت استفاده سایت در انواع دستگاه‌ها فکر کنید، چرا که این عوامل به‌شدت بر سئو تاثیر می‌گذارند.

قبل از اینکه یک تم را برای فروشگاه خود خریداری یا نصب کنید، سرعت و عملکرد آن را بررسی کنید.

سئو سایت فروشگاه اینترنتی

  1. URL تم را از طریق ابزارهایی مانند GTMetrix یا Web Page Test اجرا کنید.

GTmetrix یک سایت کارآمد جهت تست و آنالیز سرعت بارگذاری وب‌سایت است که به بررسی پارامترهای مختلف که در سرعت بارگذاری وب‌سایت تأثیرگذار هستند، می‌پردازد؛ و ارزیابی کلی خود را بر اساس امتیازدهی ارائه می‌دهد و همچنین نقاط ضعف و اشکالاتی که ممکن است در قسمت‌های مختلف سایت وجود داشته باشد را نشان می‌دهد.

  1. URL تم را از طریق ابزار PageSpeed Insights اجرا کنید.

سرویس PageSpeed Insights شرکت گوگل ابزاری است که سرعت سایت را بررسی می‌کند. به هر صفحه وب یک امتیاز ارائه می‌کند که بیانگر کارایی آن صفحه می‌باشد. انتخاب تم هوشمند به شما ازنظر برند، تجربه کاربری و سئو کمک خواهد کرد.

مطلب مرتبط با این موضوع : افزایش سرعت سایت

مراحل مورد نیاز برای سئو سایت فروشگاهی

سئو تکنیکال

برای انجام فرایند سئو مجموعه‌ای از فرایندهای پایه مورد نیاز است تا انجام شود که سئو تکنیکال نامیده می‌شوند. سئو تکنیکال باید به‌صورت صحیحی انجام شود تا سایر فرایندها مانند محتوا و لینک‌ها و… عملکرد خوبی داشته باشند و بتوان با سایر وب‌سایت‌ها رقابت کرد. این نکته را در نظر داشته باشید که سایت خود را برای مشتریان بهینه‌سازی کنید این کار را همیشه در الویت بگذارید.

سئو داخلی

سئو داخلی به مجموعه‌ای از موارد مهم و تأثیرگذار در رتبه‌بندی سایت نزد موتورهای جستجو اشاره دارد که توسط مدیر سایت قابل تنظیم و تصمیم‌گیری است.

  • فایل robots .txt را بارگذاری کنید تا ربات‌ها بتوانند سایت شما را کراول کنند.
  • اطمینان حاصل کنید که نقشه سایت XML دارید تا گوگل را از طریق ان به سایت خود هدایت کنید.
  • Google Analytics را نصب کنید.
  • HTML و CSS را تائید کنید.
  • گواهینامه SSL بخرید و سایت خود را ارتقا به HTTPS ارتقا دهید.
  • crawl errors و مسائل مربوط به ریدایرکت را تصحیح کنید.
  • کلمات کلیدی هدف صفحه را در عنوان H به کار ببرید.
  • متا توضیحات را بهینه‌سازی کنید، زیرا این مورد می‌تواند بر روی نرخ کلیک (CTR) سایت شما تأثیر بگذارد.
  • عنوان (H1s، H2s و غیره) به شیوه‌ای طبیعی بهینه‌سازی کنید.
  • تصاویر را بهینه‌سازی کنید. (نام فایل، متن جایگزین و اندازه تصویر).

مطلب مرتبط با این موضوع : آموزش کامل سئو داخلی

تمام صفحات سایت خود را ازجمله صفحات محصولات و مجموعه‌ها و… را بهینه‌سازی کنید.

شما همچنین نیاز است به‌طور مرتب محتوای خود را برای کلمات کلیدی هدف بهینه‌سازی کنید.

سئو یک فرآیند مداوم است زیرا الگوریتم‌های جستجو به‌طور مداوم تغییر می‌کنند و بنابراین خواسته‌ها، نیازها و رفتارهای مشتریان شما باید همواره موردتوجه قرار گیرد.

سایت خود را از طریق سایت‌های آنالیز مانند WooRank بررسی کنید. هرچند ماه یک‌بار بررسی کنید تا اطمینان حاصل شود که اصلاحات شما برطرف شده و تغییرات جدید انجام‌شده را شناسایی کرده است.

 بهبود سرعت فروشگاه اینترنتی

سرعت

سرعت عاملی است باید به آن توجه ویژه ای داشت، اگر زمان بارگذاری یک صفحه وب بیش از 3 ثانیه طول بکشد چهل درصد کاربران آن صفحه را رها می‌کنند. درواقع، تأخیر یک ثانیه در بارگیری صفحه ممکن است نرخ تبدیل را 7 درصد کاهش یابد. در یک فروشگاه اینترنتی، می‌تواند باعث از دست رفتن هزاران دلار از سهم فروش شما شود. کاربران تلفن همراه صبر کمتری برای بارگذاری صفحات سایت‌ها دارند بنابراین یک فروشگاه اینترنتی با سرعت بارگذاری کم برای کسب‌وکار شما خیلی بد است.

بهبودهای کوچک مانند موارد ذکرشده در زیر می‌تواند به افزایش سرعت بارگذاری سرعت سایت شما کمک کند:

  • حجم کدهای CSS و جاوا اسکریپت را کاهش دهید.
  • تصاویر را فشرده کنید.
  • ریدایرکت ها را کم کنید.
  • کش مرورگر را فعال کنید.
  • از شبکه تحویل محتوا (CDN) استفاده کنید.

شما می‌توانید یک لیست کامل از توصیه‌ها را هنگامی‌که دامنه خود را از طریق یک ابزار مانند GTMetrix اجرا می‌کنید ببینید.

سرعت برای تجربه کاربری وب‌سایت مهم است، هم‌چنین عاملی برای رتبه‌بندی گوگل است. سایتی با سرعت بالا هر چه سریع‌تر بدون نیاز به المان‌های دیگر تجربه‌ی کاربری بهینه‌ای برای سایت شما فراهم می‌کند.

تجربه‌ی کاربری

این سؤالات را برای خود ارزیابی کنید که آیا فروشگاه اینترنتی شما یک تجربه عالی را ارائه می‌دهد یا خیر؟

  • آیا صفحه اصلی سایت شما توضیح می‌دهد که فروشگاه شما در مورد چیست؟ آیا فهم آن آسان است؟
  • آیا سایت ساختار خوبی دارد؟
  • آیا طرح صفحه واضح، سازگار واز لحاظ بصری جذاب است؟
  • آیا گرافیک آن کاربرپسند و جذاب است؟
  • آیا تصاویر محصولات فروشگاه شما دارای گرافیک باکیفیت هستند؟
  • آیا از فضای سفید به‌خوبی استفاده‌شده است؟ آیا مقدار محتوا مناسب است؟
  • دکمه‌های ناوبری و برگه‌ها منسجم و بصری هستند؟
  • آیا ارتباط بین صفحه و ناوبری واضح است؟
  • آیا مسیرمشخصی برای کاربران جدید هنگام خرید یک محصول وجود دارد؟
  • آیا محتوای ان منحصربه‌فرد است؟ به‌خوبی نوشته‌شده و دقیق است؟
  • آيا تبلیغ، آگهی، صفحات پاپ اپ يا هر عناصر مزاحم ديگر در صفحه وجود دارد؟ اگر چنین است، آیا آن‌ها به‌صورت حرفه‌ای نمایش داده می‌شوند؟
  • آیا دعوت به عمل (CTA) در صفحه وجود دارد و آیا آن‌ها واضح و بصری هستند؟

اگر پاسخ شما به تمام این سؤالات را بله باشد، شما در مسیری درست برای رضایت کاربران و گوگل هستید.

اگر در مورد هر یک از عناصر بالا تردید دارید، به مرحله طراحی بازگردید. شما می‌توانید از طریق تبلیغات پولی، ترافیک ارگانیک و یا اجتماعی بازدیدکنندگان را جلب کنید، اما باید به نکات بالا توجه داشت زیرا در غیر این صورت، معیارهایی که سایت شما را تائید می‌کند، به آن رتبه‌ای نخواهد داد. تست کاربر می‌تواند به شما در درک دقیق‌تر این‌که چگونه مشتریان با فروشگاه شما ارتباط برقرار می‌کنند و شناخت مشکلات سایت، کمک کند.

بهینه‌ سازی فروشگاه خود برای نرخ تبدیل

بهینه‌سازی نرخ تبدیل اشاره دارد به همه مراحلی که بازدیدکنندگان با محتوای شما درگیر می‌شوند، با شما ارتباط برقرار می‌کنند، به شما اعتماد می‌کنند و درنهایت محصول شما را خریداری می‌کنند.

هر یک از این اقدامات در یک سطح یا سطح دیگری با سطح سایت شما ارتباط دارد که بر رتبه سایت شما در گوگل تأثیر می‌گذارد. پس از آن، کاربران که اقدام به انجام عملی در سایت شما می‌کنند درنتیجه باعث کاهش نرخ خروج از صفحه، افزایش زمان ماندگاری در سایت، صفحات /جلسات بیشتر و موارد دیگر می‌شود.

بدون نگرانی در مورد جزئیات فنی، ذهنیت خود را برای به بهینه‌سازی نرخ تبدیل با مزایای رتبه‌بندی که سود بسیار زیاد تغییر دهید. اگر گوگل متوجه شود که کاربران به فروشگاه شما مراجعه می‌کنند و چیزی را خرید می‌کنند، این می‌تواند بر رتبه‌بندی شما تأثیر مثبتی داشته باشد. گوگل می‌خواهد نتایج مرتبط و مفید را برای کاربران نشان دهد. سایت خود را دقیقا به همان چیزی که مشتریان شما می‌خواهند و نیاز دارند تغییر دهید.

محتوا

یک وب‌سایت زیبا بدون محتوای باکیفیت مانند ارزشی ندارد. تمام بهینه‌سازی‌ها و ترفندهای کوچک که قبلاً دقیق‌تر توضیح داده شدند، هیچ کدام‌یک از آن‌ها به‌اندازه محتوای باکیفیت مهم نیستند.

مطلب مرتبط با این موضوع : آموزش کامل ایجاد محتوا 

صفحه نخست

صفحه اصلی سایت شما نشان می‌دهد که چه کسی هستید، چه‌کاری انجام می‌دهید، آنچه شما ارائه می‌دهید و گزارشی ارزشمند و منحصربه‌فرد شما را نشان می‌دهد.

صفحه محصولات

اطمینان حاصل کنید که صفحات محصول شما به‌طور کامل بهینه‌شده‌اند.

  • برای محصولات خود توضیحاتی منحصربه‌فرد و جذاب بنویسید.
  • برای جلوگیری از محتوای تکراری، انواع مختلف هر محصول را اضافه کنید. به‌این‌ترتیب، شما مجبور نیستید محتوای جدیدی را برای رنگ‌های قرمز و آبی همان پیراهن ارائه دهید.
  • برای خدمت به مشتریان خود، اطلاعات مربوط به حمل‌ونقل، بازگشت و اندازه‌ها را در سایت قرار دهید.
  • اطمینان حاصل کنید تصاویر شما با یک نام فایل توصیفی و متن جایگزین مرتبط بهینه‌سازی شده‌اند.
  • بخشی برای بررسی محصولات و نظرات کاربران در نظر بگیرید نه‌تنها اطلاعات بیشتری را در اختیار مشتریان می‌گذارد، بلکه محتوای رایگانی است!
  • برای محصولات خود محتوا بنویسید و از محتوای آماده سایر سایت‌ها استفاده نکنید.

 صفحات تکراری محصول

اگر تکرار محصولات اجتناب‌ناپذیر باشد، تگ rel = canonical را به محصولی که می‌خواهید اولویت را به آن بدهید، اضافه کنید. اگر می‌خواهید از صفحات تکراری محصولات خودآگاه شوید، شما می‌توانید یکی از برنامه‌های مدیریت NoFollow و NoIndex را نصب کنید تا آنچه ایندکس و فالو شده است را کنترل کنید.

سئو و بهینه سازی فروشگاه آنلاین

حذف محصولات

هنگامی‌که مدلی از محصولات فروشگاه اینترنتی شما منسوخ می‌شود آیا آن محصول را حذف می‌کنید؟ حذف محصول می‌تواند مسائل بزرگی را برای سئو ایجاد کند.

صفحه 404 اختصاصی را برای محصولات حذف‌شده خود طراحی کنید و آن صفحات را به صفحه‌ای مرتبط با آن‌ها یا اگر ممکن نبود به صفحه اصلی سایت ریدایرکت کنید.

صفحه محصولات ویژه

در اینجا یک نمونه صفحه محصولات ویژه را مشاهده خواهید کرد که شامل موارد زیر می‌باشد:

تصویر

  • محتوایی خوانا و خلاصه برای توصیف محصول
  • گزینه‌های مختلف در یک صفحه برای جلوگیری از مسائل محتوای تکراری.
  • محتوای دیداری، آموزنده در مورد ویژگی‌ها، مشخصات و حتی فیلم محصول
  • یک برنامه بازبینی، با دادن 800 کلمه محتوای اضافی.

شما ممکن است محتوای زیادی داشته باشید و نمایش آن‌ها به‌صورت معمول حجم زیادی از صفحه را اشغال کند. یک‌راه حل برای جلوگیری از شلوغ شدن صفحه استفاده از Tab ها یا زبانه‌ها است.

مجموعه‌ها

دسته بندی محصولات سایت و استفاده از کلمات کلیدی برای دسته بندی ها کمک زیادی به رتبه ی وب سایت فروشگاهی شما در موتورهای جستجو می کند.

وبلاگ

استراتژی وبلاگ نویسی به‌خصوص برای فروشگاه‌های اینترنتی مهم می‌باشد. برای داشتن وبلاگی مفید نکات زیر را به یاد داشته باشید:

  • کاربران را ارزش‌گذاری کنید.
  • به شما در تعیین کلمات کلیدی طولانی کمک کند.
  • دید ارگانیک خود را در جستجوها بهبود ببخشید.
  • محتوای بیشتری برای تبلیغ در اجتماع به شما می‌دهد

از ابزارهایی مانند Google Trends و BuzzSumo برای شناسایی کلمات کلیدی استفاده کنید. (ابزارهای پیدا کردن کلمات کلیدی )محتوای طولانی را برای محصولات خود با تکنیک پاسخ به سؤالات متداول بنویسید.

به یاد داشته باشید، یک وبلاگ می‌تواند خیلی بیشتر از متن معمولی باشد:

  • ارسال ویدیوها
  • یک پرسش و پاسخ
  • ایجاد یک اینفوگرافیک
  • و.

ادغام دکمه‌های خرید و فراخوانی به عمل (CTA) در وبلاگ‌ها نقش مهمی درفروش شما دارند.

بهینه‌سازی آفلاین

تمام بهینه‌سازی‌های داخلی شما فقط بخشی از پازل است. بهینه‌سازی آفلاین یا خارجی سایت شما به‌اندازه بهینه‌سازی داخلی اهمیت دارد.

  • برای حضور در رسانه‌های اجتماعی جامع و استراتژیک تلاش کنید.
  • تبلیغات آنلاین داشته باشید
  • یک پروفایل بک لینک معتبر از دامنه‌های قابل‌اعتماد و معتبر ایجاد کنید.

تمام این تلاش‌ها به ایجاد آگاهی و وابستگی به نام تجاری شما کمک می‌کند که درنهایت باعث افزایش تقاضای جستجو خواهد شد.

مطلب مرتبط با این موضوع  : آموزش کامل سئو خارجی

نتیجه

در این مطلب راهنمای کاملی برای انتخاب یک تم سئو فرندلی فروشگاهی با بهینه‌سازی اصولی (سئو داخلی، سرعت، تجربه کاربری و…) بیان شد تا به شما در به دست آوردن رتبه‌ی بهتری در نتایج جستجوها کمک کند.

برای عملی کردن استراتژی سئو برنامه‌ریزی داشته باشید. نتایج خود را نرم‌افزارهای انالیز مانند گوگل انالتیک نظارت کنید.

در نظر داشته باشید که سئو به‌تنهایی کافی نیست بلکه موتورهای جستجو می‌خواهند خواسته‌های کاربران را برآورده کنند بنابراین نیاز است سایت خود را برای مشتریان و کاربران بهینه‌سازی کنید.

منبع : searchenginejournal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×