اگر مدت زمان اندکی است که وارد بازار کار شده اید یا قصد ورود به بازار کار را دارید قطعا با کلمه بازاریابی یا مارکتینگ برخورد کرده اید و می خواهید بدانید معنی و مفهوم بازاریابی و همچنین مارکتینگ چیست؟ لازم به ذکر که با توجه به وجود اشکال مختلفی از کسب و کارها ، شیوه بازاریابی نیز متفاوت می باشد و قطعا این تفاوت شیوه بازاریابی می تواند روی تعریف بازاریابی نیز تاثیر گذار باشد اما به طور کلی می توان گفت

بازاریابی یک اقدام یا عمل یا یک حرفه برای تروج و فروش محصولات یا ارائه خدمات می باشد

{index}

تعریف برخی از افراد بزرگ در مورد بازرایابی

 

 

تعریف بازاریابی کاتلردکتر فیلیپ کوتلر ، پدر بازاریابی مدرن  ” بازاریابی را علم و هنر کاوش، ایجاد و ارائه ارزش برای برآورده ساختن نیازهای یک بازار هدف ” توصیف می کند

 

 

 

بازاریابی چیستبازاریابی پیام ها و یا اقداماتی است که پیام ها و یا اقدامات را باعث می شود. جی بیئر

 

 

بر اساس گزارش هیئت مدیره انجمن بازاریابی آمریکا (AMA)، بازاریابی فعالیت مجموعه ای است که موسسات ،فرایند های ایجاد ،ارائه و مبادله ای است که ارزش بین شرکا و شرکا و جامعه را در بر میگیرد

 

مطلب مرتبط با این موضوع : دیجیتال مارکتینگ چیست

 

به عبارت دیگر در تعریف بازایابی و مارکتینگ می توان گفت فرآیندی است که برای جذب مشتری برای فروش محصولات یا ارائه خدمات  . این فرایند با توجه به تحقیقات و تجزیه تحلیل  مشتری و  درک کامل از نیازهای و خواسته های مشتری می تواند به صورت ایده ال صورت بگیرد برخلاف برخی از تفکرات که تنها فکر می کنند بازاریابی در فرایند جذب مشتری مورد استفاده قرار میگیرد باید عرض کنیم که مارکتینگ در تمامی مراحل از جمله توسعه محصول ، روش های توزیع محصول و فروش و تبلیغات نیز مورد استفاده قرار می گیرد

 

بازاریابان برای شناسایی نیازهای مصرف کننده می توانند بسیار مفید باشند و به شما برای فروش محصول و یا ارائه خدمات نیز کمک کننده می باشند

 

 

 

تفاوت بازاریابی و تبلیغات

 

تفاوت بازاریابی و تبلیغات

خیلی از افراد بر این تفکر می باشند که بازاریابی و تبلیغات در یک جا قرار میگیرند و معنی و مفهوم این دو  نیز یکی می باشند در صورتی که این گونه نمی باشد اگر شما مارکتینگ یا بازاریابی را به عنوان یک چرخ در نظر بگیرد تبلیغات به عنوان یک میله از این چرخ به حساب آورده می شود

در ابتدا اشاره کردیم که بازاریابی شامل تحقیقات بازار ،توزیع محصول، روش های فروش و روابط عمومی و پشتیبانی می باشد به طور کلی می توان گفت که بازاریابی در تمامی مراحل فروش دخالت دارد و مورد نیاز می باشد اما تبلیغات تنها بخشی از مارکتینگ می باشد که اشاره به روش هایی دارد که با استفاده از این روش های می توانیم محصولاتمان را معرفی کنیم و درک افراد از محصولات و خدماتمان را بالا ببریم

 

به طور مثال

شما فرض کنید می خواهید یک فروشگاه لوازم یدکی را افتتاح کنید و بعد از فراهم کردن شرایط یعنی خرید محصولات و  قرار دادن آن در فروشگاه خود دست به کار فروش خواهید زد آیا تنها با داشتن محصولات و فروشگاه  می توانید به فروش دست یابید؟

پاسخ قطعا نه خواهد بود چرا

چون شما دست به تحقیقات نزدید و نمی دانید

مخاطبان شما چه کسانی هستند؟

آیا بازار برای این محصول مناسب می باشد ؟

چه تبلیغاتی می تواند باعث فروش شما شود؟

چه کالاهایی را باید در داخل فروشگاه خود قرار دهیم تا فروش بیشتری داشته باشیم ؟

مشتریان من از چه راه هایی تبلیغاتی  بیشتر می شود؟

چه مکان و محلی می تواند مناسب برای کسب و کار من باشد ؟

 

بازاریابان از سوالات بالا در کنار برخی از سوالات دیگر کمک میگیرند تا بتوانند به شما برای افزایش فروش کمک کنند یک بازاریاب باتجربه می داند باید با استفاده از پاسخ به سوالات بالا یک استراتژی مناسب ایجاد کند تا بتواند به شما برای کمک به تمامی مراحل فروش کمک کند

 

 

 مطلب پیشنهادی برای شما : رپورتاژ چیست

 

 

از مهمترین مواردی که یک بازاریاب روی آنها تمرکز می کند

قیمت

یک تیم بازاریابی با بررسی قیمت رقبا یا با استفاده از  نظرسنجی به این نتیجه می رسد که قیمت محصول را تا چه اندازه پایین یا بالا قرار دهند تا مشتری بتواند با توجه به بودجه خود محصول را خریداری کند لازم به ذکر می باشد اگر قیمت کالا یا خدمات شما بیش از حد بالا باشد قطعا طیف وسیعی از مشتریان را از دست خواهید داد و اگر قیمت شما بسیار پایین نیز باشد قطعا می تواند برای شما هزینه هایی زیادی را ایجاد کند پس یک بازاریاب باتجربه با توجه به تحقیقات و تجربه و تحلیل مصرف کننده می تواند یک قیمت مناسب برای شما مشخص کند

 

محل

این مهم می باشد که تیم بازاریابی شما از تجزیه و تحلیل نظرات رقبا استفاده کنند تا نحوه و محل مناسب برای فروش محصولات را مشخص نمایند در برخی از موارد شما می توانید از یک فروشگاه اینترنتی استفاده کنید تا محصولات خود را به فروش برساند و در برخی از موارد نیز شما باید از یک فروشگاه فیزیکی استفاده نمایید تا بتوانید یک محصول را به فروش برساند و بلعکس

پس شناخت محل و نحوه فروش نیز می تواند در زمینه بازاریابی و افزایش فروش بسیار کمک کننده باشد که معمولا این پروسه نیز می تواند توسط بازاریاب مشخص شود

 

پیشرفت

در این مرحله که معمولا در تمامی بازاریابی ها نیز استفاده می شود فرد صاحب فروشگاه یا صاحب خدمات سعی می کند با استفاده از یک سری از روش ها ، فروش خود را بیشتر کند در این مرحله نیز یک بازاریاب با تجربه می تواند با تجربه و تحلیلی که انجام داده است و همچنین شناخت مشتری ها از یک سری از تبلیغات دیگر استفاده کند تا سطح آگاهی خریدارن را بالا ببرد تا بتواند به فروش بیشتر شما کمک کند

 

 

 

 

 

انواع بازاریابی ، انواع مارکتینگ

انواع بازاریابی

 

Content Marketing یا بازاریابی محتوا

ایجاد محتوا به منظور ایجاد آگاهی و معرفی محصولات و خدمات . این ابزار در صورتی که به درستی صورت بگیرد می تواند بسیار مفید برای افزایش فروش و افزایش آگاهی افراد از محصولات و خدمات ما باشد

 

Social Media Marketing یا بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی بعد از موتورهای جستجوگر به عنوان دومین منبع پرترافیک شناخته شده می باشد این یک فرصت مناسب برای مارکتینگ با هزینه کم  می باشد شبکه های اجتماعی مختلفی از قبیل فیسبوک ، تویتر، لینکدین ، اینستاگرام و…. وجود دارد که شما می توانید در آنها فعالیت کنید

 

 

Mobile Marketing یا بازاریابی موبایل

یکی دیگر از روش های مارکتینگ موفق استفاده از گوشی های همراه و هدف قرار دادن مخاطبین تلفن همراه هوشمند برای معرفی و ارائه جزئیات کالا  می باشد

 

Mail Marketing یا ایمیل مارکتینگ

شما با استفاد از ایمیل مارکتینگ می توانید علاوه بر ایجاد ارتباط با مشتریان قدیمی خود و معرفی محصولات جدید به آنها ، مشتریان جدید را نیز جذب نمایید . متاسفانه این بازاریابی کمی پیچیده می باشد و افراد معمولا در استفاده از این نوع از بازاریابی دچار مشکل می شوند چرا که  اولا به یک بانک ایمیل مطمئن و فعال نمی توانند دسترسی پیدا کنند دوما در برخی از موارد به دلیل رعایت نکردن زمان ارسال و یا طراحی نامناسب برای ارسال ایمیل های تبلیغاتی نمی تونند نیازهایی را که از طریق این نوع از بازاریابی دارند را برطرف کنند

 

بازاریابی CRM

 استفاده از فای یا بلوتوث برای ارسال پیامهای  تبلیغاتی  برای معرفی خدمات و محصولات در یک منطقه نزدیک و محدود از طریق گوشی های هوشمند یا سایر دستگاه های دیگر

 

 

CTA Marketing با بازاریابی اقدام به عمل

هدف از  بازاریابی CTA تبدیل ترافیک وب سایت یا متقاعد کردن بازدید کنندگان وب سایت به انجام یک عمل خاص یا فروش محصولات از طریق قرار دادن بنرها ، محتواها ، دکمه ها و سایر عناصری که در وب سایت ها قرار میگیرد مثلا ما یک دکمه برای ثبت نام کاربران برای ایمیل خبرنامه در وب سایت خود قرار می دهیم و می خواهیم که کاربران در ایمیل خبرنامه ما ثبت نام کنند در این مثال باکس یا دکمه ایمیل خبرنامه می تواند CTA باشد

 

PR Marketing یا بازاریابی روابط عمومی

یکی از موثر ترین روش های بازاریابی می تواند بازاریابی از طریق روابط عمومی باشد به عنوان مسائل زمانی که بنیانگذار اپل یعنی استیوجابز زنده بود کالا ها  و محصولات جدید خود را از کنفرانس ها مطبوعاتی بزرگ معرفی می کرد . به زبان ساده می توان گفت بازاریابی روابط عمومی نوعی بازاریابی می باشد که از طریق رسانه استفاده پیاده سازی می شود  تا یک محصول معرفی شود و افراد از محصول آگاهی کامل پیدا کنند و با مزیت های آن آشنا شوند.

 

 

Affiliate marketing یا بازاریابی وابسته

در این نوع بازاریابی درآمد شما با استفاده از دیگران افزایش پیدا می کند به عبارت دیگر همانند یک نیروی کار فرد بازاریاب برای شما محصولات را به فروش می رساند و قسمتی از سود را نیز دریافت می کند

 

Direct marketing با بازاریابی مستقیم

ایجاد ارتباط با مشتری از طریق ایمیل ، وب سایت ، متن و….

 

 

 

استراتژی بازاریابی

استراتژی بازاریابی

تعیین هدف 

مشخص کردن هدف اولین گام برای برای بازاریابی شما

 

مخاطبان خود را آزمایش کنید 

ایجاد یک فرآیند فرضی برای خرید کالا توسط مشتریان ، این باعث می شود که رفتار مشتریان خود را شناسایی کنید و بهتر بتوانید بازاریابی را انجام دهید

 

در نظر گرفتن استراتژی های بازاریابی 

وقتی جامعه شناسی را انجام می دهید دانش ، نگرش ،و رفتار مشتریان را خواهید شناخت و استراتژی بازاریابی مناسب را انتخاب خواهید کرد

 

ارزیابی استراتژی ها

هنگامی که استراتژی های بازاریابی را در نظر گرفته اید و آنهایی را که قابل استفاده هستند را پیدا کردید .

1-آنها را بررسی می کند 

2-آنها را اعمال می کنید و

3 -آنها را ارزیابی می کنید تا بهترین استراتژی را پیدا کنید

 

 

مطلب پیسنهادی برای شما : سئو چیست

 

 

 

این نوشته در marketing ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×